monkeybussines - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Yvette Veurink - WaarBenJij.nu monkeybussines - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Yvette Veurink - WaarBenJij.nu

monkeybussines

Door: yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

04 April 2012 | Peru, Iquitos

En het zit er al weer op.. zo vertel ik de ene keer dat ik naar Padre Cocha toe ga om te werken op pilpintuwasi, verkondig ik in het eerstvolgende bericht dat ik er weer vandoor ga.. schandalig!

De afgelopen drie weken heb ik in Padre Cocha geleefd. Een dorpje, twintig minuten met de boot van Iquitos af en heerlijk rustig wanneer je het vergelijkt met de rumoerige stad hier. De eerste helft sliep ik in een hostel met een meisje uit Noorwegen, de tweede helft in een kamer bij Humberto (een van de werkers op pilpintuwasi). Humberto´s familie was echt ontzettend aardig. Verder was het net even iets anders dan onze all avarage europese steden, met alleen elektriciteit tussen half 7 ´s avonds en 10 uur ´s avonds, een emmer gevuld met water in plaats van de douche en de eerste week nog bruin water uit de kraan. De waarde van matrassen wordt daarentegen niet overschat, getuige twee pijnlijke plekken op mijn heupen. Maar mis je al dat comfort eigenlijk als het er op aan komt? Nou, mijn dagen werden er in ieder geval zeker niet minder op.

Op pilpintuwasi was het vooral de eerste twee weken best hard werken en Gudrun bleek iets strenger dan ze in het eerste opzicht leek. Vaak genoeg heb ik gedacht dat ze toch wel iets meer respect voor haar vrijwilligers mocht hebben. Op andere momenten was ze daarentegen de hartelijkheid zelve en kon je hartstikke leuke gesprekken met haar hebben. Het werk zelf bestond uit het maken van apenkoekjes, zoeken van meelwormen, zoeken van gewone wormen, de gewone wormen in stukjes scheuren om er mee te vissen en dan het haakje lekker sadistisch heeeeelemaal door de worm heen te duwen (blijft ie beter zitten), het vissen zelf, fruit en noten brengen naar de sakimonkeys, oppassen op de jonge aapjes, de coati´s uitlaten en natuurlijk veel mensen rondleiden. Er waren nog wel wat andere dingen, maar ik denk dat dit wel een aardig beeld vormt.

Wat vissen betreft ben ik overigens niet de grootste held (goh, vertel eens wat nieuws), maar de kleine visjes in pilpintuwasi kon ik wel aan. Ik schrok me dan ook helemaal kapot toen ik ineens een 25 cm lange vis uit het water trok met mijn hengeltje van een stukje hout! Mijn reactie daarop was wellicht ietwat dramatisch (´Shwana!! .. what, where.. what do I do with this??!!.´ ´Just put it in the bucket.´ ´But it´s BIG!'). Verder was er Momo, een van de aapjes, die als hij je zag ineens twee grote ogen op kon zetten, recht op je af rende en dan op het laatste moment in je armen om je nek heen sprong en begon te spinnen. Toch zonde je te bedenken dat ook hij als ie groot is veranderd in een pochende mannetjesaap. Of wat denk je van gevlooid worden door een aap? Verder woonden er behalve een luiaard in een kooi buiten ook nog drie jonge luiaards bij Gudrun in de woonkamer, die later nog werden vergezeld door een nieuw aapje. Verder waren er dus onder andere coati´s, een ocelot, een jaguar, pygmee marmosettes (kleine aapjes), macaws en nog wat dieren. Ieder z´n eigen verhaal natuurlijk, maar ik zal jullie niet de gehele tour geven.

Een belangrijk deel van de tour was vooral het kweken van bewustzijn. Zo is een luiaard binnengebracht door een meisje dat het zielig vond dat hij werd verkocht op Bélen, de man had haar verteld dat het een wees was die hij had gevonden in de jungle. Echter, natuurlijk vind je geen luiaardbaby in de jungle, maar ga je er naar toe en zoek je een moeder om die vervolgens - bluntly said - af te knallen. Ook was er een keer een meisje met zo´n mooie ketting met een stukje jaguarvacht. Die stond toch wel even met afgrijzen te kijken toen ze Pedro, de jaguar, in levende lijve rond zag lopen en ik haar uitlegde dat het voor de mensen hier echt simpeler om te jagen op een jaguar of ocelot voor zijn huid, dan dat een stukje nepvacht maken is. Ja.. wanneer je je midden in het regenwoud bevind, dan zijn alle huiden, boten en opgezettebeesten die je tegen komt echt..

Ook heb ik interessante mensen voorbij zien komen in de tours. Twee mensen die uit Amsterdam kwamen en die ik kon verassen door ineens op het nederlands overstapte (dat ik niet eens meer op het nederlandse woord voor rups kon komen tijdens de tour daargelaten), een man uit zuid afrika die me vertelde dat we elkaar konden verstaan als ik maar langszaam praatte (ja vraag dat aan mij.. dat klonk dus voor geen meter, het is óf snel óf een soort geknutseld slow motion) en een japanner die echt amper een woord engels sprak en dat probeerde te verbergen door elke keer te lachen als hij iets niet begrepen en verschillende dingen op geheel eigen wijze uit te beelden. Daarbij waren de speakswanns met de stomheid geslagen toen hij ze begon te immiteren, terwijl die beesten echt nóóit stil zijn!


Al met al heb ik het wel naar mijn zin gehad de afgelopen weken en heb ik het erg gezellig gehad met de andere vrijwilligsters hier. Nu is het echter tijd om weer verder te gaan en dat vind ik helemaal niet erg! Ik ga het hier wederom wel weer een beetje missen, maar HOI Joeri en HOI reizen!!

So new chapter coming next time..

Saludos a todos,
Yvette

  • 04 April 2012 - 20:15

    Wilna:

    Hallo Yvette, leuke aanvulling op ons Skype gesprekje van vanmiddag. Dikke kus voor Joeri morgen wanneer hij aankomt. Dat zal vast geen moeite kosten. Ook Joeri heeft er veel zin in om te gaan reizen met ons yfje. Nogmaals heel veel plezier jullie saampjes. Xx

  • 04 April 2012 - 20:58

    Nel:

    Hoi Yvette,
    'k Ben weer een beetje op de hoogte van je belevenissen. (was ik ook al via je moeder)
    Ik wens je verder een heel goede en fijne reis samen met Joeri! Doe hem de groeten van mij.
    Groetjes, Nel

  • 04 April 2012 - 21:22

    Adri En Frank:

    Wat een leuk verhaal, je hebt flink hard gewerkt lezen we en je bent er nu wel aan toe om een maand of 4 lekker te gaan rondtrekken. Joeri zit nu op het vliegveld van Madrid te wachten op zijn vlucht naar Chili, dus nog een nachtje en morgen zien jullie elkaar weer. Wij hebben een paar fijne dagen gehad en hebben Joeri vanmiddag naar Brussel gebracht, we wensen jullie een hele fijne tijd, doe voorzichtig en laat af en toe wat van jullie horen. kus

  • 04 April 2012 - 22:03

    Nienke:

    guapa!
    wat een leuk verslag :) Geniet van het reizen en het weerzien!
    un beso

  • 05 April 2012 - 10:04

    Willy:

    Weer een heel mooi verhaal, nu kan jij vis voor ons vangen als we dat willen eten, je weet nu hoe de wormen aan het haakje moeten.
    Kees en ik wensen jouw en Joeri een hele leuke mooie tijd samen.
    groetjes van ons

  • 05 April 2012 - 11:37

    Kim:

    Hihi, cool verslagje =D Alleen speakswanns wat zijn dat? Volgens google zijn het speakers in de vorm van ganzen of speakers van het merk swan. =S
    Tell me!

    Love you!

  • 05 April 2012 - 13:25

    Lis:

    Wat ik me nog afvroeg... Heb je al cavia gegeten? ;)

    X

  • 07 April 2012 - 14:40

    Janny Fioole:

    Hoi Yvette,

    Ga je nu richting Chili? En door naar Patagonie? Leuk dat je vriend mee gaat reizen! Alle goeds en groet van Janny

  • 11 April 2012 - 11:04

    Gusta:

    Maar.. vind je het niet leuk dan om door een aapje in je neus geknepen te worden..? Leuke foto's. ;) En super leuke verhalen van al je belevenissen. Heel veel plezier in het volgende deel van je avontuur!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Actief sinds 11 Mei 2010
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 23421

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 31 Juli 2012

Latijns Amerika

02 Juni 2010 - 04 Augustus 2010

Sri Lanka

Landen bezocht: