La vida Chilena - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Yvette Veurink - WaarBenJij.nu La vida Chilena - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Yvette Veurink - WaarBenJij.nu

La vida Chilena

Door: yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

22 April 2012 | Chili, Punta Arenas

Buenas dias!

Inmiddels ben ik al weer ruim twee weken onderweg in Chili samen met Joeri en hebben we in die tijd al ruim 3.500 km afgelegd!

Allereerst hebben we een weekje de chileense cultuur opgesnoven in Valparaiso, gelijk de meest culturele stad die we tot dusver zijn tegengekomen. Het was er een kleurrijk geheel met huizen in alle kleuren van de regenboog en streetart door de hele stad. Dat zijn we des te meer gaan waarderen naarmate we verder zijn gaan reizen, want Chili blijkt niet een land te zijn dat je moet bezoeken vanwege zijn intrigerende cultuur. Steden hebben over het algemeen weinig aantrekkingskracht en zijn voornamelijk praktisch, het land is erg westers en de mensen vaak weinig toegankelijk. Dat wil niet zeggen dat ik niet al leuke random gesprekjes met mensen op busstations heb gevoerd die vertelden over de oude bomen in Reserva Nacional Altos de Lircay en dachten dat Joeri wel een goede voetballer of basketballer zou zijn. Dat de steden vaak niet zo aantrekkelijk zijn is natuurlijk ook te verklaren door het natuurgeweld dat zich hier regelmatig voordoet in de vorm van voornamelijk aarbevingen. Nadat we net een weekje Valpo's heuvels hadden verlaten zagen we terwijl we op de nachtbus naar Puerto Varas zaten te wachten een bericht over een aardbeving van 6.5 op de schaal van richter in Valparaiso.

De volgende steden waren weinig noemans waardig. Talca is een verschrikkelijke stad, ga er vooral niet naartoe en Temuco was een praktische tussenstop om ons te voorzien van wat warmere kleding. Verder hebben we twee indrukwekkende hikes achter de rug. De eerste in Reserva Nacional Altos de Lircay waar we door een enorm oud woud liepen met grote bomen van 400 tot 500 jaar oud, gevolgd door twee honden (Alex en Flo hebben we besloten) die gezellig de hele dag met ons hebben mee gehiked! De tweede Hike was vlakbij Pucon. Na een stuk door lengua woud waar we ons hebben verbaasd over hoe kleurrijjk de kleur groen kan zijn, met al zijn nuances, kwamen we uit bij drie heldere meren op 1300 meter, omringt door bergen.

Na een 30 urige busreis die grotendeels door argentinie ging zitten we nu in Puntas Arenas in patagonie. Na wat zoeken hebben we echt een tophostel gevonden, het gezelligste tot nu toe met heel goed ontbijt en niet duur! Vanmorgen blij toe met mn spaans, want ik kon een heel gesprek voeren met de eigenaar over het onderwijs in Chili ^^

De mooiste plannen tot zover hebben we voor de komende twee weken. Morgen vertrekken we naar Ushuaia, een stad op het Argentijnse deel van Tierra del Fuego. Dat betekend dat we naar zo ongeveer het meest zuidelijke stukje land gaan waar we heen kunnen voor antartica. De komende twee weken worden in ieder geval sneeuw, ijs, gletsjers en fjorden!

Volgende berichtje weer wat meer inhoud, nu ga ik vooral even zorgen voor nog een paar mooie foto's.

Ciao todos!

• 22 April 2012 - 15:02

Nel:

Hoi Yvette en Joeri,
    Leuk weer iets van je te lezen. Wat een verschil in temperatuur! Dat is toch wel even wennen. 'k Zat net achter de computer een kaartje te versturen ter gelegenheid van je verjaardag toen jouw berichtje binnenkwam. 'k Ben benieuwd wanneer die kaart bij jou aankomt.
    Een lieve groet voor beiden!
    Nel

• 22 April 2012 - 15:38

Willy:

zo allereerst hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    En weer zo'n mooi reisverslag, ben een beetje blij dat Joeri nu bij je is.
    Geniet van al het mooie samen met Joeri

tot vlg. X

groetjes willy

• 22 April 2012 - 18:49

Adri En Frank:

Wat een prachtige foto's en wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. We vonden het heel fijn om Joeri vanmiddag aan de telefoon te horen, willen Yvette heel hartelijk feliciteren met haar verjaardag en we hopen dat jullie een fijne dag hebben en lekker uit eten gaan. Doe de komende weken voorzichtig, geniet van het prachtige land en heel veel plezier met elkaar.
    dikke kus

• 22 April 2012 - 20:40

Vivian:

Hee zussie (en joeri natuurlijk)
    leuke foto's!! heb je er nog meer van de streetart? :D hoop dat je je verjaardag nog wel een beetje hebt kunnen vieren!
    xxxxxxx

• 25 April 2012 - 12:28

Stefan:

Supercooool!! :)
    Het lijkt me echt heel mooi al dat ijs en die mooie fjorden! Ik ben best een beetje jalloers.
    Geniet ervan de komende twee weken!
    Veel plezier! Groetjesss

• 25 April 2012 - 12:29

Stefan:

En heeel mooie foto's! :)

• 25 April 2012 - 13:34

Gusta:

Wat leuk dat je Spaans steeds beter wordt. Dat geeft je nog meer de gelegenheid om echt de cultuur te leren kennen. Maar het lijkt me ook lekker dat je nu weer gewoon Nederlands tegen elkaar kan praten en al je avonturen kan delen. :) Ik wacht weer vol nieuwsgierigheid op je volgende reisverslag over het koude deel van Zuid-Amerika. xx