de uitleg van de vorige titel en meer - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Yvette Veurink - WaarBenJij.nu de uitleg van de vorige titel en meer - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Yvette Veurink - WaarBenJij.nu

de uitleg van de vorige titel en meer

Door: yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

14 Juni 2010 | Sri Lanka, Anuradhapura

Hoi allemaal!

Om mee te beginnen zal ik mn vorige titel ffkes uitleggen aangezien ik dat voor het gemak vorige keer helemaal niet meer heb genoemd :P Als je hier dus pech hebt kwa bussen zit de bus zo vol dat het waarschijnlijk niet mogelijk is je dat in te denken. Voor hen die de 24-uurs marathon op de nehalennia hebben meegemaakt... geloof me de bus is voller dan die auto!

Maargoed volgende onderwerp.. Lesgeven! Dat is best te doen ondanks dat zij geen engels spreken en ik geen sinhala (singhalli als dat duidelijker is miep). Ik heb sowieso een pakje met 'mijn 200 eerste engelse woorden' dat is met plaatjes dus dat gaat prima. Verder kom je met uitbeelden en wijzen ook een heel eind. Mijn lesmethode slaat iig aan want ze zijn er constant mee bezig! 'head, shoulders, knees and toes' is denk ik de grootste hit tot nu toe :P Verder ben ik bezig geweest met kledingstukken, kleuren, cijfers en een aantal dieren. Langzaam maar zeker gaat ook mijn singalees vooruit dus kan ik straks simpele zinnetjes met ze gaan doen.

Vanaf vandaag niet meer met de bus naar school voor mij (thank god). Senpathi was brutaal genoeg om de principal van elayapathuwa (mn school) te vragen of ie me niet gewoon met de motor op kon halen en terug kon brengen tot de bus waarmee de leraren opgehaald worden in gerepareerd :P Scheelt me een uur in reistijd en een hoop gekneusde tenen.

Wat overigens heel vreemd is om mee te maken is dat de leraar echt als 'heilig' wordt gezien. Dan bedoel ik vooral dat na de les alle kinderen om en om op hun knieen gaan om de leraar te bedanken. Dat doen ze bij mij dus ook, wat echt naja niet mijn ding is, maar vooruit. Vandaag leerden de kinderen uit mijn klas trouwens fruitsalade maken, maar nog voordat ze begonnen waren kreeg ik allemaal fruit kado.. moeilijk fruitsalade maken zonder fruit lijkt mij. Niet dat ze dat uberhaupt nog hebben gedaan geloof ik, maarjah zo gaat dat dus in sri Lanka.

Zaterdag ben mocht ik mee op een soort schoolreisje van een english speech club (konden aardig engels, maar stel je er niet te veel bij voor) naar Kandy. Om te beginnen moest ik om kwart voor 4 opstaan om om kwart voor 5 opgehaald te worden. Als er iets niet leuk is is het trouwens douchen om kwart voor 4, want dat is het water echt KOUD. Overdag heeft het wel een chille temperatuur. Maargoed ik dwaal af.

In de bus durfde er niemand naast me te gaan zitten tot ik iemand vroeg of ik nou echt zo eng was. Resultaat: ijs gebroken. Zingen is in sri lanka de nummer een bezigheid tijdens een busreis geloof ik. Dat kwam er natuurlijk op neer dat ik er op een gegeven moment niet meer onderuit kwam ook iets te zingen.. en dan niet mee zingen, nee, SOLO.. en bedankt -.- Dus zette ik vol goeie moet met mijn prachtig valse stem een dappere 'have you ever been out walking in the woods...' in. Uiteraard met 3 mobieltjes op me gericht die genadeloos op zowel foto als film de hele show hebben vastgelegd.. joepie ..


Uiteindelijk kwamen we aan bij de temple of the tooth. Daar zou de tand van buddha bewaard worden. Drukte van jewelste daar zeg. allemaal soort van biddende en offerende mensen daar. Voelde allemaal niet heel erg gemakkelijk aangezien ik me behoorlijk aangestaard voelde.

Intermezzo ;) Met staren hebben singalezen verder ook echt geen probleem. Als ze het over je hebben neemt de gehele groep je rustig van top tot teen op en verwacht maar niet dat ze even vertalen wat ze precies over je zeggen. Dat doen zo ook rustig als ze bij je op bezoek zijn hoor!

Verder zijn we nog naar de botanische tuin in Kandy geweest. hele mooie tuin, je kan er wel beter zonder een hele groep sri lankanen naartoe gaan :P Ik ben een ontelbaar aantal keer op de foto geweest met iedereen in alle mogelijke combinaties en werd van hort naar her gesleept. Je kunt het dus wel raden, de vrijheid was gering.

Op de terugweg nog wat verantwoorde gesprekken gehad over culturele verschillen. zoals het wel/niet hebben van vriendjes (de botanische tuin is DE plek waar stelletjes in kandy zich verbergen). Uitnodigingen voor het eten en religie (ze snappen echt niet dat het mogelijk is geen religie aan te hangen, hoewel buhddisme natuurlijk officieel een filosofie is, ik ben gewoon nog zoekende..). Joeri is hier in ieder geval wel verheven tot filmster ;) Verder heb ik maar gedaan alsof ik sliep, want na een hele dag had ik het wel een beetje gehad met al dat gertrek en geduw en alle drukte. Nu wordt ik overigens gestalkt door singalezen met mn telefoonnummer (domdomdom) dus ik negeer regelmatig mn telefoon :P.

Gister zou een dagje niksen worden, maar dat is hier niet mogelijk. Van half 12 tot half 5 hadden we nonstop bezoek. 's Avonds kwam Anura, mijn 'I want to kiss you facebook sri lankaan' nog langs, maar die gast kan ik inmiddels wel waarderen.

Uhm.. ik denk dat ik nu wel voldaan heb aan het schrijven van een langere blog.. and if you'll excuse me, dan ga ik nu nog ff proberen of foto's plaatsen nu wel lukt!

xxx

  • 14 Juni 2010 - 11:55

    Vivian:

    hooi zussie,
    wat heerlijk lijkt me dat voor jou, zo veel aandacht! haha
    heb je al veel foto's gemaakt, of was dit alles ? ;) en moet je mij nog iets vertellen, I want to kiss you facebook srilankees!?
    plezierig nog! dikke kus van je zus(je)

  • 14 Juni 2010 - 12:41

    Kim:

    Hoi lieverd!!!! Ik vermoed dat je niet doorhebt, dat deze blog is geplaatst tijdens een wk-wedstrijd van Nederland? =P ff for the record, het staat nu 1-0 voor nederland en die is gemaakt in de twee minuten dat ik niet keek...

    Wat ontzettend mooie foto's en leuke verhalen steeds!!! Zal ik een bank overvallen en even langskomen? =D Wil ook alles zien!!!

    T missen is al best wel een beetje erg aan t worden, maar je plaatst gelukkig genoeg blogjes om nog t gevoel te hebben dat je nog een beetje in de buurt bent=P

    Wat ziet je klasje er schattig uit!!! Hoe oud zijn ze ongeveer?
    Verder vind ik die foto van die aap BRILJANT =P Maarre... die is hoop ik wel met een grote veraf lens gemaakt? Want anders was je er dichterbij dan afgesproken:P

    Nou liefje, Kimmetje gaat weer even in haar eentje tegen de wc roepen dat alle voetballers overbetaalde prutsers zijn =)

    KUSSSS en Muchos lovos!!!!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 14 Juni 2010 - 15:45

    Lennart:

    Wooow jij had ook tijd over om zo'n lang bericht te typen;-). Haha, nee, ik zal echt niet gaan bitchen op de lengte van je blogs. Kort of lang, altijd leuk om te lezen.

    Lijkt er in ieder geval op dat je genoeg avonturen meemaakt;-). Lekker in het middelpunt van de belangstelling ook=P.

    Foto's zien er tof uit!
    We want more(ik denk dat ik voor iedereen kan spreken in deze kwestie).

  • 14 Juni 2010 - 16:12

    Lis:

    hahahahahah! Die aap is GOED! .. Sorry, ik vind 'm heel grappig ..
    En dat meisje is zo mooi! =O ze zijn allemaal schattig trouwens..
    Kun je al mediteren? Hihi ik zie jou eigenlijk nog niet zo makkelijk volledig tot rust komen :P
    uhm ik kom net uit tentamen vandaar dit begrijpelijke en overzichtelijke bericht..
    Well keep up the good work! We all love your blog! :) enehm ik sluit me aan bij Lennart, we want more! ;)

  • 14 Juni 2010 - 17:46

    Gusta:

    Wauw, wat een verhalen. Echt super stoer! En leuk dat je met de foto's een nog beter beeld kan geven. :D

  • 16 Juni 2010 - 10:50

    Yvette Veurink:

    Sorry kim.. ik was dichter bij de aap dan afgesproken.. ;) maar ze zijn nogal moeilijk te ontwijken.. we zijn ook al een keer door apen achtervolgt (eventjes) ;) de kinderen in mn klasje zijn 9/10 jaar trouwens.

    xxx!!

  • 18 Juni 2010 - 13:18

    Miep:

    aah! wat een schattige kindjes! =)

    Wel cool dat je gewoon een solo hebt gegeven! =) proud of you. ;) `nd even een korte overzichtsconclusie van mij over je blogs: ze zijn echt te vrolijk/cool/bizzy en met véél vroeg opstaan! jeees, kwart voor 4?! ik vind 8 uur al vroeg.
    =O

    veel plezier daar liefje! ik mis je!

    XX!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Anuradhapura

Sri Lanka

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2010

bybye bay

27 Juli 2010

surfsurfsurf

23 Juli 2010

surfing dude-in

17 Juli 2010

social skills lab ^^

16 Juli 2010

All by my selfffff
Yvette

Actief sinds 11 Mei 2010
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 23416

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 31 Juli 2012

Latijns Amerika

02 Juni 2010 - 04 Augustus 2010

Sri Lanka

Landen bezocht: